Regulacja składu mieszanki w Transalpie

Śruby składu mieszanki zazwyczaj odpowiadają za pracę gaźników na biegu jałowym i na niskich oraz średnich obrotach. W książce serwisowej znajdziemy je oznaczone jako “Pilot Screw”, a powiązane z nimi dysze to nic innego jak “Pilot Jet”.

Poniższy rysunek dobrze wyjaśnia, która dysza gaźnika odpowiada za dawkowanie mieszanki w zależności od obrotów silnika.

Źródło: Carburetor Setting Theory by Les, http://650ccnd.com/.

Gdzie należy szukać śrub składu mieszanki w Hondzie Transalp? 🙂

Gaźnik przedniego cylindra, prawa strona motocykla

Przez wskazany na zdjęciu otwór, powinno udać się dojść długim, płaskim śrubokrętem, do śruby regulacyjnej.

Śruba jest zlokalizowana pod sprężyną powrotną przepustnicy.

Gaźnik tylnego cylindra, lewa strona motocykla

Śruba regulacyjna jest zasłonięta przez wężyk podciśnienia, sterujący kranikiem paliwa.

Strzałka czerwona wskazuję śrubę regulacyjną składu mieszanki, a zieloną oznaczyłem pokrętło ustalające obroty biegu jałowego.

Proponowałbym, aby regulację przeprowadzić według przedstawionego poniżej schematu. Zakładam, że przepustnice gaźników mamy prawidłowo zsynchronizowane, a pozostałe elementy zasilania paliwem i dolotu powietrza są w porządku.

Poniższy sposób postępowania został przedstawiony w książce z cyklu Haynes Service & Repair Manual dla motocykli HONDA XL600/650V i XRV750 w rozdziale 4-5 na stronie oznaczonej 4·8.

Najpierw, na zimnym silniku, sprawdźmy jakie mamy ustawienia śrub regulacyjnych. Czyli skręcamy śruby licząc obroty, a uzyskane wyniki notujemy, aby móc do nich powrócić, gdyby coś poszło nie tak.

Książka serwisowa podaję, że dla XL650V ustawienia wyjściowe dla każdego z gaźników to śruba odkręcona o 3 obroty. Przed regulacją ustawmy śruby zgodnie z tą wskazówką.

Rozgrzewamy silnik.

Najpierw sprawdzamy obroty biegu jałowego. Dla XL650V powinny one wynosić 1200±100 obr./min.

Następnie wybieramy gaźnik do regulacji i skręcamy śrubę mieszanki tak długo, aż obroty silnika zaczną maleć.

Jeśli obroty się nie zmieniają, to problemu trzeba szukać w gaźniku (przykładowa przyczyna to niedrożność dyszy “Pilot Jet”).

Teraz zaczynamy powoli odkręcać śrubę regulacyjną. Obroty będą wzrastać do pewnego momentu, a następnie przestaną się dalej zwiększać. To mniej więcej powinno być prawidłowe ustawienie składu mieszanki.

Korygujemy obroty biegu jałowego. Potem tak samo postępujemy z drugim gaźnikiem. Czyli skręcamy jego śrubę regulacyjną, a potem powoli odkręcamy, aby znaleźć moment w którym obroty przestaną rosnąć.

Jeżeli brak płynności przy przygazowywaniu lub któryś gaźnik dławi się i “kaszle”, to mimo że obroty nie rosną, jeszcze trochę odkręcamy śrubę regulacyjną.

Po przejechaniu dłuższego odcinka warto zajrzeć do świec i po wyglądzie izolatora oraz elektrod ocenić poprawność regulacji składu mieszanki. Ale to już inna bajka.


Niniejszą regulację przeprowadziłem jakiś czas temu w naszym Transalpie, nie uzyskując jednak żadnych spektakularnych rezultatów, zarówno jeżeli chodzi o zmniejszenie spalania, czy poprawę kultury pracy. 🙂

Tekst oparłem na dokumencie, który swego czasu opracowałem na potrzeby regulacji gaźników w motocyklu Suzuki VX800 → Regulacja składu mieszanki.


Na blogu i Instagramie dzielę się wiedzą oraz doświadczeniem. Jeśli wśród moich artykułów i postów znajdziesz coś dla siebie, możesz postawić mi kawę ☕, którą z przyjemnością wypiję w garażu realizując kolejny projekt! Dziękuję! 😉

Postaw mi kawę na buycoffee.to