#zostanwdomu i #siedznadupie

Środa 11 marca 2020, dzień jak co dzień, ale nie do końca. Doniesienia o zbliżającej się do Polski pandemii, wywołanej przez wirusa COVID-19, nie nastrajają pozytywnie. Pierwsze zdiagnozowane zakażenia odnotowano w kraju już tydzień wcześniej. Logika nakazuje, aby pozostać w domu, jednak trzeba przecież jechać do pracy.

Dzień szybko mija, a popołudnie przynosi kolejne niepokojące wiadomości i nowe regulacje. Gdy wracam do domu, przeciskając się przez, nieco bardziej niż zazwyczaj, zatłoczone ulice Trójmiasta, czuję, a w zasadzie wiem, że nieprędko znów wsiądę na motocykl.


Źródło: M. Ważna, Jak wygląda koronawirus SARS-CoV-2? Naukowcy analizują jego strukturę

Mamy 26 marca 2020 r. Od końca stycznia śledziliśmy1 z Martą doniesienia ze świata dotyczące rozprzestrzeniania się COVID-19. Nie mieliśmy wątpliwości, że sytuacja pogarsza się z każdą chwilą i prędzej czy później musi nastąpić to, co się wydarzyło dwa tygodnie temu. W piątek 13 marca w kraju został wprowadzony stan zagrożenia epidemicznego, a my tego dnia ostatecznie postanowiliśmy, że motocykle zostają w garażu tak długo, jak będzie trzeba.

Kiedy pojawiły się pierwsze informacje o zakażeniach koronawirusem w Europie, wiele osób wypowiadało się lekceważąco o zbliżającym się zagrożeniu. Teraz, gdy walka z pandemią toczy się i w naszym kraju, nadal nie brakuje ignorantów. Trudno w to uwierzyć, ale nawet naukowe argumenty, wyniki badań i przerażające statystyki nie są w stanie zmienić ich nastawienia. Informacje na temat zagrożenia pandemią wydają się nie docierać lub pozostają całkowicie niezrozumiałe.

Lekceważenie zasad bezpieczeństwa, czy wręcz zachęcanie do ich łamania, nonszalancja, gdy mowa o zagrożeniu koronawirusem, zdarzają się niestety również wśród osób poruszających się na motocyklach.

Pandemię można opanować tylko w jeden sposób, ograniczając współczynnik zakaźności tak, aby był on niższy niż 1. Będzie to możliwe jedynie wtedy, gdy wszyscy będą przestrzegać wprowadzonych zasad bezpieczeństwa.  Jest to podstawa strategii, która pozwoli na stłumienie epidemii. Właśnie dlatego, jeśli jest to tylko możliwe, należy pozostawać w izolacji, żeby za wszelką cenę uniknąć rozprzestrzeniania się koronowirusa2.

Jedna osoba może zakazić setki ludzi jak pokazuje przykład z Korei!3 Dlatego nawet jeśli ktoś jest przekonany co do tego, że ma doskonały stan zdrowia i nie boi się zakażenia, to niech pomyśli o innych, których może zarazić przez swoje nieodpowiedzialne postępowanie. Słabsi i obciążeni chorobami mogą nie przeżyć, gdy ich organizm zostanie zaatakowany przez wirusa.

Niestety na forach i grupach motocyklowych panuje przekonanie, że strój motocyklowy doskonale chroni przed zakażeniem. To mit, bo system wentylacyjny kasku nie stanowi żadnej przeszkody dla wirusa, którego pojedyncze cząsteczki mają średnice zaledwie od 60 do 140 nanometrów4. Rękawice i inne elementy ubioru stanowią barierę, ale podczas czynności takich jak tankowanie, zdejmowanie kasku, czy przebieranie się, wirus może trafić na dłonie, a następnie na twarz co w konsekwencji spowoduje zakażenie.

Pandemia to stan szczególny, bo ilość chorych wymagających hospitalizacji lawinowo rośnie. Trzeba pamiętać, że pojemność systemu ochrony zdrowia (ilość łóżek w szpitalach, respiratorów, personelu itd.) jest ograniczona i całkowicie niewystarczająca w sytuacji z jaką obecnie  musi zmierzyć się służba zdrowia2.

Niektórzy może o tym nie wiedzą, inni nie myślą, ale prawdopodobieństwo odniesienia obrażeń w wypadku komunikacyjnym jest większe, gdy poruszamy się motocyklem5. Statystyki pokazują, że niezależnie czy jedziemy po asfalcie, czy od niego stronimy, ryzykujemy bardziej niż przemieszczając się innym środkiem transportu. Co z tego, że ruch na drogach jest mniejszy? Wystarczy jedna chwila, moment nieuwagi (niekoniecznie prowadzącego motocykl) i…

No właśnie, i co wtedy? Część szpitali została przekwalifikowana na zakaźne i ich jedynym zadaniem jest niesienie pomocy zakażonym koronawirusem. Oddziały ratunkowe w pozostałych szpitalach są przepełnione jeszcze bardziej niż zazwyczaj.

Przykładowo dziś rano po przyjęciu pacjenta z podejrzeniem zakażenia koronawirusem zamknięto SOR w szpitalu miejskim w Gdyni. Trwa dezynfekcja oddziału1c.

Wkrótce wszystkie szpitale mogą zapełnić się chorymi, jeśli nie powstrzymamy zakażeń. Czy w tej sytuacji, gdy zdarzy się wypadek, można liczyć na szybką pomoc i opiekę medyczną taką, jakiej byśmy się normalnie spodziewali? Lepiej tego nie sprawdzać.

Lepiej też nie stawiać przed wyborem lekarzy którzy, gdy w szpitalach zacznie brakować miejsc, będą musieli decydować komu udzielić pomocy, a komu jej odmówić.

W obecnej sytuacji nie ma też co liczyć na rehabilitacje po kontuzji. Odwoływana jest większość planowanych zabiegów, które nie zagrażają życiu, nie działają przychodnie.

Dlatego jeśli tylko możesz to #zostanwdomu i #siedznadupie!

79 782 km i nic więcej do dodania.


Do napisania tekstu (myślałem o tym już od kilku dni) ostatecznie zmotywował mnie artykuł Tomasza Niedbały → Motocykl w czasach zarazy. Autor dobitnie wyjaśnia dlaczego motocykle podczas pandemii mają pozostać w garażach. Polecam!


Postanowiłem sam sprawdzić, jakiego przyrostu ilości zakażonych możemy spodziewać się w najbliższych dniach. Na tę chwilę (04.04.2020) najlepszym dopasowaniem do danych empirycznych charakteryzuje się model potęgowy (oszacowany dla n=25) – współczynnik determinacji R2 na poziomie 99,98%. Model wykładniczy (oszacowany dla n=29) nieco gorzej opisuje rzeczywistość – R2=98,96%. Mam nadzieję, że wkrótce moje prognozy okażą się błędne, bo liczba zakażeń zacznie maleć. Na razie niestety tak nie jest.

Moje obliczenia oraz wykres porównujący dane rzeczywiste z prognozą liczby zakażeń znajdują się w pliku → covid.xls. Co kilka dni będę dokonywał aktualizacji.


1a Bieżące informacje o sytuacji epidemicznej w Polsce i na świecie można znaleźć na instagramowym koncie, które prowadzi Łukasz Bok (@lukaszbok_kiks).

1b Graficzna prezentacja przebiegu pandemii opracowana przez zespół ESRI → COVID-19 panel.

1c Aktualna sytuacja w województwie pomorskim jest prezentowana na portalu naszemiasto.pl → Koronawirus w Trójmieście.

1d Mapy i wizualizacje pokazujące rozwój pandemii COVID-19 na świecie → COVID-19 Maps & visuals.

1e Aktualna sytuacja w Polsce oraz szczegółowe porównania z sytuacją w innych krajach → Informacje na temat koronawirusa w Polsce.

2a Artykuł wyjaśniający różnice między strategiami w walce z pandemią i możliwym rozwojem sytuacji w zależności od podjętego działania → Koronawirus: Młot i Taniec.

2b Artykuł przedstawiający symulacje pokazujące jak szybko w populacji rozprzestrzenia się koronawirus i co daje strategia “social distancing” → Harry Stevens, “Why outbreaks like coronavirus spread exponentially, and how to “flatten the curve”.

3 Studium przypadku z Korei, pokazujące jak szybko rozprzestrzenia się koronawirus i ile osób może zakazić jeden nieizolowany chory → The Korean clusters.

4 Artykuł prezentujący obecny stan wiedzy na temat budowy wirusa COVID-19 → M. Ważna, “Jak wygląda koronawirus SARS-CoV-2? Naukowcy analizują jego strukturę”.

5 Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Wypadki motocyklowe.