Jak przygotować się do wyprawy

Motocykl

Sprawdzamy:

  • poziom i stan oleju w silniku, jeżeli  silnik posiada chłodnicę oleju to stan jej oraz przewodów ją zasilających,
  • poziom płynu chłodzącego (dotyczy silników chłodzonych cieczą), kondycję chłodnicy i wężów chłodzenia, zwracamy uwagę na ewentualne wycieki,
  • zużycie klocków hamulcowych i tarcz oraz poziom i stan płynu hamulcowego (hamulec przedni i tylny), kondycję przewodów hamulcowych,
  • synchronizację przepustnic (dla biegu jałowego i obrotów pośrednich),
  • luzy zaworowe,
  • stan świec zapłonowych,
  • łożysko główki ramy,
  • łożyska kół przedniego i tylnego,
  • stan opon i ciśnienie powietrza, wyważenie kół,
  • stan i ustawienia zawieszenia, zwrócić uwagę na ewentualne wycieki,
  • w zależności od sposobu przeniesienia napędu:
    • poziom oleju w przekładni wału kardana, zwrócić uwagę na ewentualne wycieki;
    • stan i naciąg łańcucha oraz jego kół zębatych, łożysko zabieraka;
  • stan i luz linki sprzęgła lub elementy hydraulicznego sterowania dociskiem (pompa, przewód, siłownik),
  • stan sprzęgła, czy się nie ślizga przy przyspieszaniu (jeżeli byłaby taka potrzeba należy ocenić stan tarczy sprzęgłowych, przekładek, sprężyn docisku),
  • poziom elektrolitu w akumulatorze (nie dotyczy akumulatora bezobsługowego), czy trzyma napięcie, ma pojemność,
  • funkcjonowanie instalacji elektrycznej (światła, sygnał dźwiękowy), napięcie ładowania.

Zabieramy:

  • kluczyki zapasowe do stacyjki, kufrów,
  • blokadę na tarczę hamulcową,
  • blokadę rowerowa (linka, którą można przypiąć do motocykla kask, kurtkę),
  • gumy mocujące z uchwytami, pajączki (na zapas, jakby coś się urwało, żeby zamocować),
  • olej silnikowy do uzupełniania (zależy od przewidywanego zużycia),
  • środek uszczelniający do układu chłodzenia,
  • żarówki zapasowe, przewody elektryczne, przewody i fajka WN, świeca, bezpieczniki,
  • zestaw kluczy serwisowych przewidzianych do motocykla oraz dodatkowe przydatne w czynnościach serwisowych narzędzia,
  • wydruk schematu elektrycznego z książki serwisowej oraz kodów błędów systemu FI (jeżeli motocykl posiada wtrysk paliwa z możliwością samodzielnej diagnostyki),
  • dętki (na trasy o agresywnym podłożu, w razie poważniejszego uszkodzenia opony bezdętkowej),
  • zestaw do naprawy opon bezdętkowych,
  • solidną pompkę rowerową z  wężykiem dokręcanym na wentyl,
  • taśmę naprawcza oraz opaski zaciskowe (trytki),
  • przewód paliwowy 8 mm (przynajmniej 1,5 metra),
  • opaski na węże gumowe,
  • po kilka sztuk śrub, podkładek i nakrętek typowych rozmiarów,
  • zestaw do naprawy linek (gazu, sprzęgła),
  • zapasową klamkę sprzęgła i hamulca, zwłaszcza jeżeli planujemy przemieszczać się drogami nieutwardzonymi.

Dokumenty

Zabieramy:

  • dowód rejestracyjny motocykla z ważnym badaniem technicznym, ubezpieczenie OC, zielona karta,
  • dowód osobisty, paszport (zazwyczaj nie potrzebny do przekraczania granic w Europie, ale jak ktoś ma to warto zabrać),
  • karta EKUZ,
  • potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia turystycznego (np. mBank, PZU),
  • kserokopie dokumentów (najlepiej poświadczone notarialnie).

Nocleg “pod chmurką”

Zabieramy:

  • namiot,
  • grubą karimatę,
  • ciepły śpiwór,
  • plandekę, którą można rozłożyć pod namiot, karimatę lub wykorzystać jako zadaszenie, rozpinając między motocyklami,
  • środek przeciwko komarom i innym insektom.

Jeżeli nocujemy na niepewnym podłożu, kładziemy się w pewnej odległości od motocykla! Gdyby w nocy stopka się zapadła (np. po rozmiękczeniu ziemi przez deszcz) i nastąpiła przewrotka maszyny nie zostaniemy poszkodowani.

Pozostałe rzeczy i sprawy o których nie należy zapomnieć

Zabieramy:

  • apteczkę w razie choroby – krople do przepłukania oczu, leki przeciwzapalne, przeciwbólowe, przeciwgorączkowe (np. Aleve, Ibuprom zatoki, Etopiryna), przeciwbiegunkowe (np. Laremid), plastry, bandaże, opatrunki, gaza,
  • apteczkę zgodną z normą DIN,
  • lampkę czołówkę,
  • kombinezon przeciwdeszczowy (np. z Larsson’a),
  • kamizelkę odblaskową,
  • telefon z działającym roamingiem i ładowarką (najlepiej na 12V),
  • zatyczki do uszu przydatne przy dużych prędkościach na autostradzie i gdy nasz kompan podróży chrapie (np. Stopper ELA),
  • atlas samochodowy oraz mapy krajów stanowiących cel wyprawy,
  • rozmówki oraz słowniki,
  • informacje o krajach, które leżą na trasie wyprawy (o zwyczajach i różnicach kulturowych, zasadach ruchu drogowego, noclegach, stacjach paliw, a także adresy polskich ambasad i konsulatów).

Jedzenie

Do przyrządzania posiłków na trasie przyda się menażka turystyczna, kubek, nóż, łyżka, widelec oraz palnik (np. typu Campingaz).

Na rozruch dobrze zabrać trochę jedzenia, żeby w awaryjnych sytuacjach nie być zmuszonym szukać sklepów. Np. zupki chińskie, pasztety, chleb zapakowany hermetycznie, czekoladę, batony (snickersy) itp. oraz wodę – przynajmniej 1,5l.

Finanse

Ile środków pieniężnych i w jakiej formie  zabrać na wyprawę? Wszystko zależy od kierunku wyprawy oraz preferencji i stylu podróżowania. Przyjmując wersję budżetową, czyli spanie pod chmurką i na kempingach oraz w tanich motelach, a także brak rozrzutności przy zakupie produktów spożywczych, dwutygodniowa trasa długości około 5000 km po Bałkanach to w moim przypadku koszt około 2000 zł (przy średnim zużyciu paliwa przez mój motocykl na poziomie 5l na 100 km, przy cenach z lat 2011-2015 ).

Warto przygotować się w następujący sposób:

  • zabrać 100-150 EUR w małych nominałach (5, 10, 20) na noclegi (za pokoje i kempingi w latach 2014-2015 płaciliśmy w Rumunii, Serbii czy Chorwacji około 5 do 7,5 EUR za osobę) oraz zakupy, tam gdzie nie można płacić kartą, w celu wymiany waluty i w razie sytuacji awaryjnej,
  • posiadać przynajmniej dwie karty płatnicze różnych banków do płacenia bezgotówkowo lub wypłacenia gotówki w bankomacie.

 

motocyklowe podróże małe i duże