Motocykl
Sprawdzamy:
- poziom i stan oleju w silniku, jeżeli silnik posiada chłodnicę oleju to stan jej oraz przewodów ją zasilających,
- poziom płynu chłodzącego (dotyczy silników chłodzonych cieczą), kondycję chłodnicy i wężów chłodzenia, zwracamy uwagę na ewentualne wycieki,
- zużycie klocków hamulcowych i tarcz oraz poziom i stan płynu hamulcowego (hamulec przedni i tylny), kondycję przewodów hamulcowych,
- synchronizację przepustnic (dla biegu jałowego i obrotów pośrednich),
- luzy zaworowe,
- stan świec zapłonowych,
- łożysko główki ramy,
- łożyska kół przedniego i tylnego,
- stan opon i ciśnienie powietrza, wyważenie kół,
- stan i ustawienia zawieszenia, zwrócić uwagę na ewentualne wycieki,
- w zależności od sposobu przeniesienia napędu:
- poziom oleju w przekładni wału kardana, zwrócić uwagę na ewentualne wycieki;
- stan i naciąg łańcucha oraz jego kół zębatych, łożysko zabieraka;
- stan i luz linki sprzęgła lub elementy hydraulicznego sterowania dociskiem (pompa, przewód, siłownik),
- stan sprzęgła, czy się nie ślizga przy przyspieszaniu (jeżeli byłaby taka potrzeba należy ocenić stan tarczy sprzęgłowych, przekładek, sprężyn docisku),
- poziom elektrolitu w akumulatorze (nie dotyczy akumulatora bezobsługowego), czy trzyma napięcie, ma pojemność,
- funkcjonowanie instalacji elektrycznej (światła, sygnał dźwiękowy), napięcie ładowania.
Zabieramy:
- kluczyki zapasowe do stacyjki, kufrów,
- blokadę na tarczę hamulcową,
- blokadę rowerowa (linka, którą można przypiąć do motocykla kask, kurtkę),
- gumy mocujące z uchwytami, pajączki (na zapas, jakby coś się urwało, żeby zamocować),
- olej silnikowy do uzupełniania (zależy od przewidywanego zużycia),
- środek uszczelniający do układu chłodzenia,
- żarówki zapasowe, przewody elektryczne, przewody i fajka WN, świeca, bezpieczniki,
- zestaw kluczy serwisowych przewidzianych do motocykla oraz dodatkowe przydatne w czynnościach serwisowych narzędzia,
- wydruk schematu elektrycznego z książki serwisowej oraz kodów błędów systemu FI (jeżeli motocykl posiada wtrysk paliwa z możliwością samodzielnej diagnostyki),
- dętki (na trasy o agresywnym podłożu, w razie poważniejszego uszkodzenia opony bezdętkowej),
- zestaw do naprawy opon bezdętkowych,
- solidną pompkę rowerową z wężykiem dokręcanym na wentyl,
- taśmę naprawcza oraz opaski zaciskowe (trytki),
- przewód paliwowy 8 mm (przynajmniej 1,5 metra),
- opaski na węże gumowe,
- po kilka sztuk śrub, podkładek i nakrętek typowych rozmiarów,
- zestaw do naprawy linek (gazu, sprzęgła),
- zapasową klamkę sprzęgła i hamulca, zwłaszcza jeżeli planujemy przemieszczać się drogami nieutwardzonymi.
Dokumenty
Zabieramy:
- dowód rejestracyjny motocykla z ważnym badaniem technicznym, ubezpieczenie OC, zielona karta,
- dowód osobisty, paszport (zazwyczaj nie potrzebny do przekraczania granic w Europie, ale jak ktoś ma to warto zabrać),
- karta EKUZ,
- potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia turystycznego (np. mBank, PZU),
- kserokopie dokumentów (najlepiej poświadczone notarialnie).
Nocleg „pod chmurką”
Zabieramy:
- namiot,
- grubą karimatę,
- ciepły śpiwór,
- plandekę, którą można rozłożyć pod namiot, karimatę lub wykorzystać jako zadaszenie, rozpinając między motocyklami,
- środek przeciwko komarom i innym insektom.
Jeżeli nocujemy na niepewnym podłożu, kładziemy się w pewnej odległości od motocykla! Gdyby w nocy stopka się zapadła (np. po rozmiękczeniu ziemi przez deszcz) i nastąpiła przewrotka maszyny nie zostaniemy poszkodowani.
Pozostałe rzeczy i sprawy o których nie należy zapomnieć
Zabieramy:
- apteczkę w razie choroby – krople do przepłukania oczu, leki przeciwzapalne, przeciwbólowe, przeciwgorączkowe (np. Aleve, Ibuprom zatoki, Etopiryna), przeciwbiegunkowe (np. Laremid), plastry, bandaże, opatrunki, gaza,
- apteczkę zgodną z normą DIN,
- lampkę czołówkę,
- kombinezon przeciwdeszczowy (np. z Larsson’a),
- kamizelkę odblaskową,
- telefon z działającym roamingiem i ładowarką (najlepiej na 12V),
- zatyczki do uszu przydatne przy dużych prędkościach na autostradzie i gdy nasz kompan podróży chrapie (np. Stopper ELA),
- atlas samochodowy oraz mapy krajów stanowiących cel wyprawy,
- rozmówki oraz słowniki,
- informacje o krajach, które leżą na trasie wyprawy (o zwyczajach i różnicach kulturowych, zasadach ruchu drogowego, noclegach, stacjach paliw, a także adresy polskich ambasad i konsulatów).
Jedzenie
Do przyrządzania posiłków na trasie przyda się menażka turystyczna, kubek, nóż, łyżka, widelec oraz palnik (np. typu Campingaz).
Na rozruch dobrze zabrać trochę jedzenia, żeby w awaryjnych sytuacjach nie być zmuszonym szukać sklepów. Np. zupki chińskie, pasztety, chleb zapakowany hermetycznie, czekoladę, batony (snickersy) itp. oraz wodę – przynajmniej 1,5l.
Finanse
Ile środków pieniężnych i w jakiej formie zabrać na wyprawę? Wszystko zależy od kierunku wyprawy oraz preferencji i stylu podróżowania. Przyjmując wersję budżetową, czyli spanie pod chmurką i na kempingach oraz w tanich motelach, a także brak rozrzutności przy zakupie produktów spożywczych, dwutygodniowa trasa długości około 5000 km po Bałkanach to w moim przypadku koszt około 2000 zł (przy średnim zużyciu paliwa przez mój motocykl na poziomie 5l na 100 km, przy cenach z lat 2011-2015 ).
Warto przygotować się w następujący sposób:
- zabrać 100-150 EUR w małych nominałach (5, 10, 20) na noclegi (za pokoje i kempingi w latach 2014-2015 płaciliśmy w Rumunii, Serbii czy Chorwacji około 5 do 7,5 EUR za osobę) oraz zakupy, tam gdzie nie można płacić kartą, w celu wymiany waluty i w razie sytuacji awaryjnej,
- posiadać przynajmniej dwie karty płatnicze różnych banków do płacenia bezgotówkowo lub wypłacenia gotówki w bankomacie.