Jak łatwo sprawdzić na którym biegu jedziemy nie mając dodatkowego wskaźnika?
To proste. Zakładam, że z pierwszym i drugim biegiem nie ma dużego kłopotu. Tu obroty rosną szybko i raczej pamiętamy, że przed chwilą ruszyliśmy. Poza tym zwykle łatwo wyczuć zejście do luzu nie patrząc na lampkę sygnalizującą “neutral”.
Przyjrzyjmy się położeniu wskazówek prędkościomierza i obrotomierza na trzecim biegu. Zauważcie, że prędkościomierz będzie miał wskazówkę wychyloną w lewo, a obrotomierz w prawo. Wskazówki będą się rozjeżdżać. Coś takiego
Zmieniamy na czwarty bieg i wskazówki poruszają się praktycznie równolegle np. tak
lub tak
Zmieniamy na bieg piąty. Co się dzieje ze wskazówkami? Będą się górnymi końcami zjeżdżać do siebie
Te zależności najlepiej widać przy połowie obu skal, a więc na początek przetestujcie je sobie przy prędkości około 100 km/h.
W przypadku motocykla z 6 biegową skrzynią sprawa nieco się komplikuje. Ale wystarczy zapamiętać, poniżej jakiej prędkości powinniśmy redukować najwyższy bieg naszego motocykla do piątki.
Przykładowo w DL 650 zazwyczaj 6 bieg redukuję, gdy prędkość zaczyna spadać poniżej 90 km/h. To około 4000 obr/min. Jeżeli przy tej prędkości obrotowej silnika motocykl rozwija prędkość 80 km/h to wiem, że jadę na 5 biegu. 😉