Na którym biegu jadę?

Jak łatwo sprawdzić na którym biegu jedziemy nie mając dodatkowego wskaźnika?

To proste. Zakładam, że z pierwszym i drugim biegiem nie ma dużego kłopotu. Tu obroty rosną szybko i raczej pamiętamy, że przed chwilą ruszyliśmy. Wink Poza tym zwykle łatwo wyczuć zejście do luzu nie patrząc na lampkę sygnalizującą “neutral”.

Przyjrzyjmy się położeniu wskazówek prędkościomierza i obrotomierza na trzecim biegu. Zauważcie, że prędkościomierz będzie miał wskazówkę wychyloną w lewo, a obrotomierz w prawo. Wskazówki będą się rozjeżdżać. Coś takiego Arrow

bieg-3

Zmieniamy na czwarty bieg i wskazówki poruszają się praktycznie równolegle np. tak Arrow

bieg-4a

lub tak Arrow

bieg-4b

Zmieniamy na bieg piąty. Co się dzieje ze wskazówkami? Będą się górnymi końcami zjeżdżać do siebie Arrow

bieg-5

Te zależności najlepiej widać przy połowie obu skal, a więc na początek przetestujcie je sobie przy prędkości około 100 km/h.

W przypadku motocykla z 6 biegową skrzynią sprawa nieco się komplikuje. Ale wystarczy zapamiętać, poniżej jakiej prędkości powinniśmy redukować najwyższy bieg naszego motocykla do piątki.

Przykładowo w DL 650 zazwyczaj 6 bieg redukuję, gdy prędkość zaczyna spadać poniżej 90 km/h. To około 4000 obr/min. Jeżeli przy tej prędkości obrotowej silnika motocykl rozwija prędkość 80 km/h to wiem, że jadę na 5 biegu. 😉